Koppla bort autopiloten

95 kr

Läs ett smakprov
ISBN: 9789188149169 Kategori:

Innehåll

Intervju med Emelie Bardon

Koppla bort autopiloten – normkritiskt förhållningssätt i dansundervisning

”En högkvalitativ bok för alla lärare!”
Katharina Jacobsson BTJ-häftet nr 10, 2017

Varför dansar killar och tjejer på olika sätt? Är dans en tjejgrej eller dansar killar egentligen bättre än tjejer? Hur många kön finns det? Vad är våld? Hur viktigt är det att vara snygg? Dansundervisning sker ofta genom auktoritär härmpedagogik eller oreflekterad improvisation, men vilka andra alternativ finns?

Emelie Bardon beskriver danssalen som ett koncentrat av samhället, där normer och strukturer som finns överallt renodlas och förstärks. I en kompromisslös ton gör hon upp med föreställningar och ideal kring dans och kön. Hon ger också förslag på hur dansundervisning med hjälp av normkritisk pedagogik kan göras demokratisk, inkluderande och utvecklande för alla.

Koppla bort autopiloten vänder sig i första hand till alla som undervisar i dans men är intressant för alla lärare som möter elever – inte minst inom de estetiska och praktiska ämnena.

Innehåll
Inledning

Bli vän med hen

”Killarna kommer ikapp”

Vara fin eller lida pin

Solidaritet blir kreativitet

Van vid våld

Koreografiska krumbukter

Bryt upp lektionsstrukturen

Dans – en tjejgrej?

Information

Vikt 0.20 kg
Bokbindning

Mjuka pärmar

Sidor

160

Utgivning

7 februari 2017

Recension

 

 

Bardon, Emelie
Koppla bort autopiloten
Publiceras i BTJ-häftet nr 10, 2017.
Lektör Katharina Jacobsson

Recension
Normkritisk pedagogik handlar om att ifrågasätta det som tas för givet och att aktivt tänka och göra medvetna val i
en undervisningssituation. I boken Koppla bort autopiloten. Normkritiskt förhållningssätt i dansundervisning
använder Emelie Bardon danssalen som utgångspunkt för att beskriva de strukturer som vanligtvis styr
maktordning i samhället. Detta upplägg tydliggör strukturerna och hjälper till att förstå hur danslärare kan bidra till
en förändring i arbetet genom reflektion och medvetenhet. En förändring som i sin tur kan påverka ute i samhället.
I åtta kapitel problematiseras och diskuteras genus, normkritik och undervisning på ett mycket konkret sätt
samtidigt som innehållet har en fond mot aktuell forskning inom nämnda områden, vilket är en styrka i boken. De
olika avsnitten är intressanta på sitt sätt, och värt att nämna är kapitlet som heter ”Vara fin eller lida pin”, vilket
diskuterar de ideal som förekommer bland dansare. En högkvalitativ bok för alla lärare!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Ta del av erbjudanden och nyheter i mejlen
SkickaTEXT
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Ta del av erbjudanden och nyheter i mejlen