Hitta lärarnas guldstunder

180 kr

John Steinberg

ISBN: 9789197902328 Kategori:

Innehåll

Hitta lärarnas guldstunder – när handledning och utveckling står i centrum

 

John Steinberg beskriver i sin nya bok hur vägen till pedagogisk utveckling kan gå genom handledning. Boken ger svar på frågor som: Vad ska du titta på när du besöker ett klassrum, en förskoleavdelning eller ett fritidshem? Hur går handledning och coachning till?
Hur skapar man en reflektionskultur på arbetsplatsen?

I slutkapitlet tillämpas bokens principer på en av nutidens största pedagogiska utmaningar – införandet av datorer, läsplattor och mobiler i undervisningen. Exempel från verkligheten, tips och handfasta råd visar hur du som är intresserad av att utvecklas i din profession kan gå tillväga. Boken vänder sig både till skolledare och pedagoger i skola, förskola och på fritidshem.

 

Innehåll:
Förord
Introduktion
Återerövra professionens dignitet

Kapitel 1.
Det man fokuserar på blir man bättre på
Stanna upp och tänk till
Ta reda på vad barnen behöver träna på
Analysera behoven och ägna all kraft åt dem
Förslag till arbetslaget

Kapitel 2.
Alla behöver en mentor
Guldstunden
Nya perspektiv och detaljer att bli bättre på
Ledarskap är nyckeln till framgång
Makro- och mikroperspektiv på handledning
Förslag till arbetslaget

Kapitel 3.
Resultatförbättring genom systematisk reflektion
Systematisk reflektion
Disciplin är A och O
Förslag till arbetslaget

Kapitel 4.
Handled varandra med co-coaching
Co-coaching är hjälp till självhjälp
Förutsättningar
Co-coaching i praktiken
Konsten att ställa frågor
Grundfrågorna
Tuff kärlek
Mallar
Förslag till arbetslaget

Kapitel 5.
Skapa en reflektionskultur
Skaffa ett helikopterperspektiv
Skolpolitikernas roll
Skolledarna är avgörande
Vad ska skolledaren göra?
Personalens ansvar
Leta efter detaljerna som påverkar
Erkänn försvårande omständigheter
Personalens kompetens
Förslag till arbetslaget

Kapitel 6.
Besökets form och innehåll
Korta besök
Miljön
Koncentrationen
Innehållet
Metodiken
Ledarskapet
Sammanfattning
Förslag till arbetslaget

Kapitel 7.
Lektionens sex viktigaste moment
Förberedelser för uppmärksamhet
Uppmärksamhet
Instruktion
Övergång
Enskilt arbete och grupparbete
Uppföljning
Förslag till arbetslaget

Kapitel 8.
Att tänka på före och efter ett besök
Vanliga fallgropar
Handledningen kan ske nästan var som helst
Specifikt in blir specifikt ut
Motstånd
Bumerangfrågan
Tydliggör syftet med besöket
Fem handledningsfrågor
Förslag till arbetslaget

Kapitel 9.
När Solköping skulle införa datorer
Fallet Solköping
Förberedelserna
Införandet
Uppföljningen
Processen
Förslag till arbetslaget
Slutord. Tio råd för skolutveckling
Mallar
Referenser
Författarpresentation

Information

Vikt 0.34 kg
Bokbindning

Mjuka pärmar

Sidor

126

Utgivning

25 oktober 2011

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Ta del av erbjudanden och nyheter i mejlen
SkickaTEXT
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Ta del av erbjudanden och nyheter i mejlen