Hellre små steg än stora kliv

230 kr

Läs ett smakprov

Fredrik Ahlén

ISBN: 9789198176261 Kategorier: ,

Innehåll

Fredrik Ahlén

Hellre små steg än stora kliv – inkluderande undervisning och lärande

”Tack för att jag har fått ta del av denna inspirerande bok! Boken genererar nya frågor och tankar om hur man skapar framgång i klassrummet. Viktigt att vi ser elever i svårigheter istället för med svårigheter. Kan rekommendera den med varm hand!”
Annika Sellgren, Speciallärare på högstadiet

Hur ska jag räcka till för alla mina elever? Hur får jag de svagaste att lyckas? Med olikheten som norm vill Fredrik Ahlén besvara de frågor om inkludering som lärare har formulerat under hans föreläsningar runt om i landet.

Genom att varva egna erfarenheter med aktuell forskning visar han hur lärare på olika sätt kan möta och utmana elever i svårigheter. Med principen hellre små steg än stora kliv fokuserar han på hur skolutveckling i en inkluderande riktning kan göra det möjligt för eleverna att successivt nå framgång utifrån sina förutsättningar.

De olika kapitlen i boken tar sin utgångspunkt i frågor som Fredrik Ahlén har samlat på sig när han föreläst för lärare och skolledare. I slutet av boken återfinns själva frågorna. Boken avslutas sedan med ett antal övningar, som är tänkta att fungera som underlag för diskussioner lärare emellan.

Boken vänder sig till lärare, specialpedagoger och skolledare i grundskola och gymnasium samt till lärarstudenter.

Fredrik Ahlén är SO-lärare i årskurs 4–9 och har en magisterexamen i specialpedagogik. Nu arbetar han som biträdande rektor. Han är också aktiv som skolutvecklare, författare, föreläsare och lärarfortbildare.

Innehåll
Förord
Inledning
Goda vanor i skolan
De framgångsrika
I en inkluderande riktning
Det sociala klimatet
Mening och sammanhang
Stödjande förväntningar
Olikhet och gemenskap
Ett klassrum för alla elever
Litteratur
Frågor
Övningar

 

Information

Vikt 0.34 kg
Bokbindning

Mjuka pärmar

Sidor

208

Utgivning

28 maj 2015

Recension

En af bogens væsentligste pointer er, at vi må blive enige om, hvad vi forstår ved inklusion. Vi skal blive mere tydelige på, hvad det er, vi vil se. Hvad vil vi gerne se i klasserummet, førend vi er tilfredse? Hvordan kan vi se, når eleven forbedrer sig, og udvikling og læring har fundet sted?

Malene Schrøder

Läs recension i sin helhet

Citat

Den bästa bok jag läst om inkludering.
Lisa Häggdahl, förstelärare och specialpedagog

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Ta del av erbjudanden och nyheter i mejlen
SkickaTEXT
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Ta del av erbjudanden och nyheter i mejlen