Aktionsforskning i förskolan

115 kr

Monica Nylund, Cecilia Sandback, Barbro Wilhelmsson & Karin Rönnerman

ISBN: 9789197761550 Kategorier: ,

Innehåll

Aktionsforskning i förskolan – trots att schemat är fullt

 

Aktionsforskning i förskolan – trots att schemat är fullt av Monica Nylund, Cecilia Sandback, Barbro Wilhelmsson & Karin Rönnerman.

”Jag kan varmt rekommendera boken som jag tycker visar steg för steg hur du kan arbeta med aktionsforskning och utveckla kvaliteten i förskolan.”
Malin Jönsson, tidningen Förskolan nr 7, 2010

Hur kan personalen i förskolan utveckla verksamheten när schemat redan är fullt? Här redogör tre erfarna förskollärare från Göteborg för sina erfarenheter av aktionsforskning, ett arbetssätt som de använt för att stärka kvaliteten och personalens kompetens i fem förskolor i Örgryte. Författarna har arbetat i sina barngrupper samtidigt som de fortbildat sig och handlett kollegor.

Monica Nylund, Cecilia Sandback och Barbro Wilhelmsson mottog 2008 ett stipendium från Ulla-Britta Bruuns Minnesfond – en fond som inrättats för att förskollärare ska få möjlighet att dokumentera sina erfarenheter och därigenom sprida sin kunskap.

Karin Rönnerman, professor vid institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs universitet, har varit deras handledare. Hon medverkar här med ett kapitel som ger den teoretiska grunden för förskolornas praktiska arbete med aktionsforskning.

Boken vänder sig främst till pedagoger, rektorer och personer med utvecklingsuppdrag inom förskola och skola samt till lärarstudenter och pedagoger som fortbildats i aktionsforskning och väntas få ett handledaruppdrag.

Innehåll:

Inledning

Perspektiv på det egna arbetet

Aktionsforskning – en väg mot kvalitet och förbättring (Karin Rönnerman)

Aktionsforskning – en översikt
Aktion – forskning – lärande
Kurs i aktionsforskning
Att systematiskt följa processen och synliggöra vardagshändelser
Aktionsforskning leder till reflektion och ny kunskap
En praktisk guide till att bedriva aktionsforskning

Arbetslagens praktiska utvecklingsarbete

Början på en utveckling utan slut
Aktionsforskning i praktiken
Nyckelpigan: Att synliggöra alla barn
Avdelning 4: Lärandemiljön i hallen
Myggan: Hur stimuleras barns språkutveckling?
Spindeln: Språkutveckling genom böcker
Avdelning 5: Problemlösning
Handledarnas reflektioner

Hur man stödjer utvecklingsarbetet

Framgångsfaktorer för kvalitetsutveckling

Planering för hela verksamhetsåret
Handledningens syfte
Rollen som handledare
Tid för teori och utveckling
Viktigt att klargöra allas förväntningar
Olika förutsättningar – en utmaning

Hur märks utvecklingen i verksamheten?

Arbetet och verksamheten blir mer intressant

En rektors reflektioner över verksamhetsutveckling

Lärdomar, professionella vinster och svårigheter

Ledningen
Kompetensen
Organisationen
Visioner

Information

Vikt 0.23 kg
Bokbindning

Mjuka pärmar

Sidor

104

Utgivning

12 mars 2010

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Ta del av erbjudanden och nyheter i mejlen
SkickaTEXT
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Ta del av erbjudanden och nyheter i mejlen