Hur utvecklar vi sociala färdigheter och självständighet?
Relationen är inte bara en förutsättning för trygghet – den är startpunkten för utveckling.
Det är i mötet mellan elev och pedagog som möjligheten föds att tänja gränser, väcka drivkraft och ta lärandet längre än eleven själv trodde var möjligt.
När en elev ska bemästra något svårt är relationen avgörande. Den gör det möjligt för oss att utmana, ställa krav och öppna dörrar till nästa nivå.
Och det är i just dessa utmaningar framtidens samhällsmedborgare formas, med mod, självständighet och förmågan att agera i en komplex värld.
Det här menar Denice Sverla, speciallärare och Årets Lärarförfattare 2024, som i sin bok Specialpedagogiken som lyfter lärandet visar hur vi kan implementera ett framtidsförberande förhållningssätt i verksamheten och forma samhällsmedborgare i alla elever.

Att forma en samhällsmedborgare
Aldrig säger vi till en elev som kämpar med att läsa att hen ska läsa mindre. Tvärtom skapar vi fler möjligheter, strukturer och träningstillfällen. När det däremot gäller framtidsfärdigheter kan vi ibland bli mindre systematiska, trots att vårt uppdrag är tydligt: vi bär ansvaret för att forma framtidens samhällsmedborgare i alla elever.
Det innebär att rusta dem inte bara med ämneskunskaper, utan också med de sociala färdigheter som krävs för att kunna delta, bidra och utvecklas i ett komplext samhälle.
Vi vet att förväntningarna på självständighet är höga, och vi vet att vägen dit ser olika ut för olika elever. Vissa behöver extra stöd i att träna flexibilitet, andra i att utveckla sitt eget driv. Men uppdraget är detsamma för oss alla: att aldrig sluta tro på varje elevs förmåga att växa.
Genom att se möjligheter i stället för begränsningar och genom att skapa medvetna, återkommande tillfällen för träning visar vi eleverna att de kan och att de är viktiga samhällsmedborgare, redan idag och i framtiden.

"Utbildningstid" i stället för mellanmoment
Övergångar kan vara svåra – till slöjd, idrott, matsal eller rast. Ofta ser vi dem som transportsträckor där målet är att “inget ska hända”. Men vad händer om vi i stället kallar dem utbildningstid och arbetar systematiskt med att utveckla elevernas färdigheter med tydliga mål?
När vi definierar förväntningar, arbetar metodiskt och följer upp i arbetslaget, blir varje övergång en möjlighet att träna framtidsfärdigheter.
Det är i dessa små stunder eleverna får chans att öva på att hantera förändring, sociala koder och flexibilitet, viktiga delar i att växa till aktiva samhällsmedborgare.

Anpassa efter kartläggning och progression
Vi kan inte göra som vi alltid har gjort. Elevernas behov förändras och kräver att vi anpassar undervisning och hjälpmedel efter kartläggning av var eleven står just nu.
Det stöd vi ger måste också bidra till progression, det ska leda vidare, öka självständigheten och växa i takt med eleven.
En alltför statisk anpassning riskerar att hålla kvar i nuet i stället för att rusta för framtiden.

Anpassa med fokus på framtiden
Alla stödstrukturer vi implementerar behöver vara förankrade i ett framtidsperspektiv. Eleverna behöver anpassningar som inte bara fungerar i skolmiljön utan även kan generaliseras till vardagslivet.
Målet är att eleverna ska klara framtida arbete och livssituationer utan ständig tillgång till specialpedagogisk kompetens.
Att hela tiden fråga oss: “Hjälper detta eleven här och nu – men också i morgon, om fem år, i vuxenlivet?” är avgörande.

Skapa kontraster – undvik monotoni
En alltför förutsägbar lärmiljö riskerar att bli monoton och dränerande på engagemang. Våra elever behöver kontraster och nyanser för att väcka intresse, hålla fokus och bygga flexibilitet.
Vi minns alla tillfällen när vi bröt rutinen – kanske med en temaklädsel, en oväntad start eller en annorlunda aktivitet. Uppmärksamheten skärps och nyfikenheten väcks.
När vi i stället fastnar i det enformiga blir passivitet följden. Att arbeta med variation och ett meningsfullt och begripligt innehåll är inte bara roligare – det formar elever till mer engagerade samhällsmedborgare.

Denice Sverla är legitimerad speciallärare med inriktning mot intellektuell funktionsnedsättning och utvecklingskonsult, där hon bistår kommuner och skolor att utveckla sitt arbete med att utmana elevsynen i verksamheter och lyfta lärandet till nya nivåer.
Denice vann även lärargalans pris som Årets inspiratör 2019 och mottog Demokratipriset på Skolledare 21. Hon nådde dessutom finalplats för Framtidsgalans pris ”Årets ledare” 2023. Hon utsågs även till Årets lärarförfattare 2024.
Boktips!

Specialpedagogiken som lyfter lärandet - i anpassad skola och särskild undervisningsgrupp
Denice Sverla delar med sig av konkreta metoder, insikter och förhållningssätt för att utveckla undervisningen för elever inom den anpassade skolan och elever i särskilda undervisningsgrupper. Med fokus på att skapa en undervisning som är begriplig, meningsfull och utmanande visar hon hur vi kan inspirera elever att växa, både i kunskap och självförtroende - och samtidigt rusta dem för livet efter skolan.
Boken utgår från tre centrala didaktiska frågeställningar: Vad behöver vi göra? Hur gör vi det? Och varför?

Den anpassade grundskolan – när elevsynen lyfter lärandet
Denice Sverla sätter i den här boken fokus på lärandet i den anpassade grundskolan och beskriver hur en flexibel lärmiljö tillsammans med en positiv elevsyn är avgörande för att varje elev ska kunna nå sin fulla potential. Och för att rusta dem för framtiden. Hur kan vi utmana elever i den anpassade grundskolan så att de ständigt når nya kunskapsnivåer?
Med utgångspunkt från både teori och praktik delar Denice Sverla med sig av olika sätt att tänka och arbeta för att skapa en utmanande och meningsfull verksamhet för eleverna i den anpassade grundskolan. Det handlar om att skapa utrymme för eleverna så att de får växa, känna sig delaktiga och betydelsefulla.