Vi använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för statistiska ändamål och för att kunna visa dig mer personligt anpassat innehåll på vår hemsida.
Läs mer om cookies och vår integritetspolicy här.Riskfylld lek som utmanar, utvecklar och pirrar i magen
Den här föreläsningen ingår i vår serie Vi bjuder på kunskap LIVE.
Kostnadsfria webbinar för lärare och rektorer i alla skolformer.
WEBBINARET ÄR GENOMFÖRT.
Länkar till den inspelade sändningen skickades ut fredag 10 mars.
Svar på de extra frågor som kom in via chat:en och inte hann besvaras live hittar du här>>

Webbinar för dig som arbetar i förskola och skola
Vi vet att vi alla måste utmana våra gränser för att utvecklas och för barn är det extra viktigt. Men glömmer vi bort det i en missriktad omsorg om att barn inte ska göra sig illa? Är det verkligen vi vuxna som ska sätta gränserna för vad barnen klarar av, eller vågar vi överlåta till barnen själva att känna var den personliga gränsen går?
Suzanne Axelsson, som är aktuell med boken Riskfylld lek och undervisning, har undersökt vad forskningen säger om riskfylld lek och hur leken ser ut i olika kulturer och länder. Hon pratar om möjligheten att vi ändrar vårt synsätt och gör miljön så säker som nödvändigt och inte så säker som möjligt.
Vi har bjudit in Suzanne för att ställa ett par frågor om hur den riskfyllda leken kan berika så väl den fria leken som undervisningen.
Frågorna vi kommer ställa till Suzanne är:
-
Varför behövs riskfylld lek?
-
Hur möjliggör vi riskfylld lek?
- Hur bemöter vi föräldrarnas oro?
Är du också nyfiken på svaren så anmäl dig till webbinaret.
Passa på att ställa dina egna frågor till Suzanne.
Webbinaret vänder sig dig som arbetar i förskola och skola. Det är helt kostnadsfritt.
Varmt välkommen!

Vad händer om vi gör miljön så säker som nödvändigt istället för så säker som möjligt?

Ny bok med Suzanne Axelsson. Som webbinariedeltagare har du just nu 20% rabatt på boken. Ange koden WebbinarMAR i vår webbshop. Läs mer om boken här >>
Din bok har lagts till i varukorgen
Om föreläsaren
Suzanne Axelsson undervisar inom området lärande och lek i förskolan och skolan på Stockholms universitet. Hennes specialområden är lyssnande, filosofi med barn och Indigenous Knowledge. Hon vägleder även arbete med att skapa miljöer för demokratiskt lärande och lek.
Lek, lyssnande, neurodiversitet, hållbarhet och mycket mer skriver Suzanne om på sin blogg, Interaction Imagination, och håller i facebookgruppen "The Original Learning Approach".
Suzanne är aktuell med boken Riskfylld lek och undervisning.
