Riskfylld lek som utmanar, utvecklar och pirrar i magen

Suzanne Axelsson

Den här föreläsningen ingår i vår  serie Vi bjuder på kunskap LIVE.

Kostnadsfria webbinar för lärare och rektorer i alla skolformer.

 

>>Webbinariet har redan ägt rum, men du har möjlighet att se den inspelade versionen via en länk längre ner på den här sidan.

Webbinar för dig som arbetar i förskola och skola

Vi vet att vi alla måste utmana våra gränser för att utvecklas och för barn är det extra viktigt. Men glömmer vi bort det i en missriktad omsorg om att barn inte ska göra sig illa? Är det verkligen vi vuxna som ska sätta gränserna för vad barnen klarar av, eller vågar vi överlåta till barnen själva att känna var den personliga gränsen går? 


Suzanne Axelsson, som är aktuell med boken Riskfylld lek och undervisning, har undersökt vad forskningen säger om riskfylld lek och hur leken ser ut i olika kulturer och länder. Hon pratar om möjligheten att vi ändrar vårt synsätt och gör miljön så säker som nödvändigt och inte så säker som möjligt.

Vi har bjudit in Suzanne för att ställa ett par frågor om hur den riskfyllda leken kan berika så väl den fria leken som undervisningen.

Frågorna som Suzanne besvarar under webbinaret är:

  • Varför behövs riskfylld lek?

  • Hur möjliggör vi riskfylld lek?

  • Hur bemöter vi föräldrarnas oro?

 

 

För att se den inspelade versionen av webbinaret så klicka här>>

Länk till de frågor som inte hann besvaras under webbinaret hittar du här>>

 

 

Vad händer om vi gör miljön så säker som nödvändigt istället för så säker som möjligt?

Din bok har lagts till i varukorgen

Starta en bokcirkel och utvecklas tillsammans!

Den här boken passar mycket bra att läsa för gemensamma reflektioner i bokcirkelns format. Läs mer om hur du gör här>>

Om föreläsaren

Suzanne Axelsson undervisar inom området lärande och lek i förskolan och skolan på Stockholms universitet. Hennes specialområden är lyssnande, filosofi med barn och Indigenous Knowledge. Hon vägleder även arbete med att skapa miljöer för demokratiskt lärande och lek.

Lek, lyssnande, neurodiversitet, hållbarhet och mycket mer skriver Suzanne om på sin blogg, Interaction Imagination, och håller i  facebookgruppen "The Original Learning Approach". 

Suzanne är aktuell med boken Riskfylld lek och undervisning.