Det är aldrig för sent - ge aldrig upp!

Sirkka Persson

Den här föreläsningen ingår i vår nya serie Vi bjuder på kunskap.

Kostnadsfria webbinar för rektorer och lärare i alla skolformer.

Anmäl dig idag så får du en länk via e-post ett par dagar före webbinaret. 

 

Från hemmasittare till återvändare

Elever som blir, eller riskerar att bli, hemmasittare är en utmaning för många rektorer och lärare. Men det finns arbetssätt som fungerar när målet är att behålla eleven i skolan eller att få den att återvända. 

Vi har bjudit in Sirkka Persson för att ställa ett par frågor om vad vi kan göra konstruktivt för att vända en till synes hopplös situation. Passa på att  ta del av hennes erfarenheter och de arbetssätt hon utvecklat för att öka skolnärvaron och elevernas möjlighet att gå vidare i livet efter årskurs nio.

Frågorna vi kommer ställa till Sirkka är:

• Vad är den enskilt viktigaste faktorn för att få hemmasittare att bli återvändare?
• Vad bör jag, som skolledare, tänka på ur ett organisatoriskt perspektiv?
• Vad kan jag som lärare göra i mitt vardagsarbete?

Är du också nyfiken på svaren så anmäl dig till webbinaret.
Passa på att ställ dina egna frågor till Sirkka.

Webbinaret vänder sig primärt till rektorer, lärare och elevhälsa och är helt kostnadsfritt.

Varmt välkommen!

 

Tyvärr händer det att elever av olika anledningar inte klarar att ta sig till skolan, att man blir hemmasittare. Därför måste anpassad skolgång och möjligheten till hemundervisning vara ett alternativ. Det viktigaste i sådana lägen är att inte tappa kontakten med eleven.

Greta Thunberg

Digital föreläsning, 14 juni 2022
Kl 11.30-12.00 | 0 kr
Boka här!

Din bok har lagts till i varukorgen

Sirkka Persson

Sirkka Persson har arbetat som rektor i drygt 18 år på Kringlaskolan i Södertälje. Trots att skolan är belägen i ett särskilt utsatt område, framhölls den som ett av 100 exempel på utmärkta skolor i världen 2020. Samma år nominerades Sirkka Persson till årets rektor. 

Idag arbetar hon med verksamhetsutveckling med förhoppningen att bidra till att fler elever får en tillgänglig skola.