Digilogt - när en mixad undervisning ger alla möjlighet att vara sitt unika jag

Helen Larsson

Den här föreläsningen ingår i vår nya serie Vi bjuder på kunskap.

Kostnadsfria webbinar för lärare och rektorer i alla skolformer.

 

>>Webbinariet har redan ägt rum, men du har möjlighet att se den inspelade versionen via en länk längre ner på den här sidan.

Digilogt - när en mixad undervisning ger alla möjlighet att vara sitt unika jag

Är det möjligt att låta elever i grundskolan själva få välja hur de vill lära sig? Ja, om vi som lärare erbjuder de verktyg vi faktiskt har, då är den individualiserade undervisningen inom räckhåll. Vi vet ju att det finns massor av övningar och arbetssätt som leder till lärande - varför bara välja ett?

Helen Larsson har sedan många år utvecklat ett arbetssätt som ger många fördelar för både elev och lärare. Det blir roligare, inkluderande och än mer motiverande när man får vara med och välja hur man ska lära. Helen erbjuder alltid flera olika verktyg på sina lektioner. Och eleverna - ja, de väljer olika verktyg på olika lektioner, så det blir också varierande. Hon är också aktuell med boken Det digiloga klassrummet - varierad undervisning som inkluderar.

Vi har bjudit in Helen för att ställa ett par frågor om hur ett digilogt arbete fungerar i praktiken. Hur gör man för att få till den där härliga och genomtänkt mixen av digitalt och analogt? Och är det värt tiden för att ställa om och tänka i nya banor?

 

Frågorna Helen besvarar under webbinaret är:

  • Hur skapar jag en inkluderande undervisning?
  • Hur får jag till ett digilogt klassrum?
  • När behöver jag IT-terapi?

 

För att se den inspelade versionen av webbinaret så klicka här>>

 

 

De analoga arbetssätten ska inte ersättas av digitala verktyg, utan elever ska snarare ges möjlighet att själva kunna välja mellan olika arbetssätt för att på det viset kunna utvecklas så långt som möjligt

Helen Larsson

Din bok har lagts till i varukorgen

Om föreläsaren

Helen Larsson är speciallärare och IKT-pedagog i åk 1-6. Hon har erfarenhet från både grundskolan och den anpassade grundskolan. 

Hennes norm är olikheter, där alla tillåts vara sitt unika jag. Helen inspireras och brinner för att skapa en tillgänglig lärmiljö för alla elever genom att använda digitala verktyg som en naturlig del av undervisningen. Genom detta arbetssätt som hon förespråkar, använder hon en anpassad grundpedagogik som ger färre speciallösningar för enskilda elever. Undervisningen är digilog, en härlig mix mellan både digitalt och analogt lärande!

Helen fick 2:a pris i Guldäpplet 2021 med motiveringen:

”För sitt ”digiloga” arbete, analogt såväl som digitalt, genom vilket hon utvecklar undervisningen för att ge alla elever möjlighet att nå målen. Hon ger eleverna en verktygslåda av stödfunktioner där eleverna väljer de stöd de behöver – på så vis skapas normen att alla är olika, och att det är helt okej. För kollegorna startade Helen sin ”IT-terapi” där kollegorna kan utbyta erfarenheter och få hjälp med frågor och problem kring digitala verktyg. Aktiv även i det kollegiala samarbetet på sin arbetsplats och i kommunala nätverk bidrar hon starkt i vida kretsar till att utveckla både arbetssätt och nya tänkesätt”