Tillitsbaserat ledarskap - vad innebär det?

I en tid när kraven på skolledare och lärare ständigt ökar, kan ledarskap ibland uppfattas som en balansgång mellan kontroll och förtroende. Ett tillvägagångssätt som väckt allt större intresse är tillitsbaserat ledarskap – en ledarskapsfilosofi som handlar om att bygga starka relationer och lita på medarbetarnas kompetens och förmåga.

Vi har frågat Emma Dahl, som skrivit boken Hållbart och utvecklingsinriktat rektorskap - en handbok: Vad innebär egentligen ett tillitsbaserat ledarskap?

Till skillnad från traditionella ledarskapsmodeller, som ofta fokuserar på struktur och uppföljning, utgår tillitsbaserat ledarskap från idén att ökad tillit leder till bättre prestationer, trivsel och långsiktig hållbarhet. Det innebär att rektor och andra ledare arbetar för att:

Skapa förtroendefulla relationer

Genom att lyssna aktivt och ge utrymme för dialog blir det lättare att samarbeta kring skolans mål och utmaningar.

 

Ge medarbetarna handlingsutrymme

Lärare får frihet att använda sin expertis, vilket ökar motivationen och kvaliteten i undervisningen.

 

Fokusera på lösningar istället för kontroll

Tillitsbaserat ledarskap handlar inte om att släppa taget, utan om att hitta balans mellan stöd och ansvar.

Forskning visar att tillitsbaserat ledarskap inte bara skapar en bättre arbetsmiljö för lärare, utan också stärker elevernas lärande. Det handlar om att bygga en kultur där både lärare och ledare känner sig trygga att utforska nya arbetssätt och ständigt utvecklas.

Varför är det här viktigt nu? I en skola präglad av snabba förändringar och höga förväntningar behöver vi långsiktiga strategier som främjar hållbarhet.Tillitsbaserat ledarskap kan vara en sådan strategi – ett sätt att minska stress, öka delaktigheten och göra arbetet mer meningsfullt för alla. Vill du veta mer? På Skolverkets hemsida och i aktuell forskning kan du läsa mer om tillitsbaserat ledarskap och hur det kan omsättas i praktiken. Du kan också läsa mer i Emma Dahls bok Hållbart och utvecklingsinriktat ledarskap.

Boktips!

Emma Dahl är rektor och numera utbildningsledare på rektorsutbildningen vid Karlstads universitet. Emma är även processhandledare i Samverkan för bästa skola/Riktat stöd. Utöver det arbetar hon som coach och föreläsare samt leder kurser för rektorer och mellanledare i skolan.

Emma är aktuell med boken Hållbart och utvecklingsinriktat rektorskap - en handbok. 

Det här är en bok som ger dig en sammanfattning av aktuell forskning - ett urval i syfte att presentera det som Emma Dahl anser gör störst skillnad i rektorspraktiken. Läs mer om boken och beställ!

 

Kurstips!

Kursen med samma namn som boken, Hållbart och utvecklingsinriktat rektorskap - Konsten att leda förbättringsarbete och samtidigt skapa en god arbetssituation, hålls av Emma Dahl i Lärarfortbildnings regi.
Det är en kurs för dig som är rektor om konsten att skapa hållbar skolutveckling och samtidigt ge förutsättningar för en god arbetssituation för dig själv. Här får du verktyg för att utveckla en stabil infrastruktur med en tydlig arbets- och utvecklingsorganisation som främjar en utvecklingsbenägen kultur. 

Läs mer och anmäl dig här>>