Hur kan vi förbättra elevernas digitala arbetsmiljö och undvika fokustjuvar?
Nu är terminen i gång och många elever har fått en ny dator eller så har den installerats om under sommaren. Ibland uppstår behovet av lite likriktning plötsligt under terminen och då kan det vara bra att stanna upp och avsätta en lektion till att hjälpa eleverna att strukturera upp sin digitala arbetsmiljö.
Här berättar läraren Helena Kvarnsell, även författare till boken Digital undervisningsmiljö – en handbok för alla lärare bakom skärmen, hur hon startar terminen:
"Den här terminen har jag tagit emot en klass i årskurs sju och för att deras fokus ska ligga på lärandet behöver deras datorer funka smidigt...

Bokmärken i webbläsaren
Vi går gemensamt igenom och skapar flikar och bokmärken i deras webbläsare så att de lätt hittar sina digitala läromedel, sin lärplattform och andra resurser de förväntas använda ofta som till exempel Geogebra (i matematik) och SAOL (i svenska).

Kompensatoriska hjälpmedel
Jag visar alla elever i klassen hur vi kan få datorn att läsa upp text, skriva det vi säger och de mer specifika delarna som finns i våra digitala läromedel så att alla som någon gång har behov av dem känner till att de finns.

Program som används ofta
De program som eleverna förväntas använda ofta ser jag till att de lär sig fästa på det som kallas aktivitetsfältet eller på skrivbordet så att de lätt kommer åt dem med bara ett klick.

Mappstruktur och att döpa filer
Att hjälpa eleverna att skapa en bra struktur för att spara sina dokument är också något som underlättar. Ibland räcker det med en mapp för skolarbeten, ibland behöver eleven fler (det beror nog lite på hur gammal eleven är och vilka ämnen hen läser.) Jag brukar dessutom ge eleverna tips och visa hur de kan döpa filerna för att lättare hitta dem senare.

Och till sist:
Glöm inte bort din digitala arbetsmiljö. Ställ krav på den så att ditt jobb blir effektivt och att du inte sliter ut dig rent fysiskt. Ofta gör användandet av en extern mus jobbdagen mer ergonomisk än musplattan. Om du jobbar mycket vid din skärm kan det vara bra att ha en extern, större skärm för att kunna ha fler sidor och program synliga samtidigt. I klassrummet är det viktigt att ha ett lagom högt bord att ha datorn på och att uppkopplingen till skärmen ska fungera smidigt.
Varma hälsningar
Helena Kvarnsell
Om författaren

Helena Kvarnsell är lärare och arbetar aktivt med digitala verktyg i undervisningen. Helenas favoritplats är klassrummet, där hon ständigt utforskar interaktionen mellan elever och teknik. Hon är också en uppskattad föreläsare.
Om Boken

Digital undervisningsmiljö
En handbok som ger kraft bakom skärmen!
Helena Kvarnsell bjuder på ett högaktuellt stöd för alla lärare som vill skapa ett hållbart lärarliv i den digitala undervisningsmiljön.
📚 Här får du nycklar till ledarskap, arbetsro och studieteknik – och verktyg för att möta alla elever på bästa sätt. Boken visar hur du kan öka både motivation och glädje i lärandet, samtidigt som du får ett stabilt bedömningsunderlag för din dokumentation.
⚡ Med smarta strategier för administration, förarbete och dokumentation blir arbetet mer effektivt och hållbart. Och inte minst – du får vägledning i hur den digitala arbetsmiljön kan bli en plats för gemensam skolutveckling.

Författarföreläsning
Läs, reflektera, inspireras och utvecklas. Komplettera läsandet med en författarföreläsning>>