Page 19

Smakprov Yrkeskandidatens mångfald

Anette: Hur gjorde du med sängen? Är du och undersköterskan som du gjorde förflyttningen tillsammans med lika långa? Vad behöver man tänka på när man är olika långa och till exempel bäddar sängen tillsammans eller förflyttar en omsorgstagare tillsam- mans, till exem pel med hjälp av en lift som ni gjorde? Julia: Jag la draglakanet så man kan förflytta och sedan la jag ett skydd mot avföring över och gjorde så att det låg slätt och fint. Nej, vi är inte lika långa, vi gjorde så att hon förflyttade och när vi skulle byta blöja så höll jag i honom (när vi vände honom) och detta var i hennes höjd eftersom jag inte skulle göra några för - flyt tningar som skulle kunna skada mig. Eleverna tenderar att vara mer aktiva i dialogen om de märker att läraren och även handledaren ger återkoppling på deras inlägg. Handledarnas inlägg har ofta varit bekräftande och utvecklat elevens beskrivning av en viss arbetssituation, vilket handledaren Marie visar här: När man lägger någon för natten som man ska ta i lift är det bra att ta på nattkläderna på överkroppen först, innan man sätter på selen. Då har man det klart till brukaren ligger i sängen. Sedan är det bara nedre tvätt och blöjbyte kvar. Brukar vara det smidigaste. Elevernas kommentarer på varandras reflektioner har dock i en del fall varit avgörande för om dialogen skulle utvecklas vidare. Det kan vara svårt för eleverna att vara kritiska till vad andra elever skriver och elevernas återkoppling blir mest bekräftande. Den positiva återkopplingen verkar i vissa fall ha stärkt elevernas tro på att klara av insatser på egen hand. Som när Sara utvecklar sina tankar: Jag brukar alltid själv tänka hur jag ska utföra en uppgift som att ta av och på honom kläderna på bästa sätt så han inte känner att jag kränker hans integritet, eftersom personer med autism inte gillar för mycket närhet. Så jag tänker alltid på hur jag själv skulle känna om någon skulle byta om på mig så jag ber honom göra så mycket som möjligt själv, så han känner att han kan lita på mig och att jag samtidigt förklarar vad vi ska göra och berättar vad han ska börja med att ta på sig. reflektion genom digital dialog 119


Smakprov Yrkeskandidatens mångfald
To see the actual publication please follow the link above