Page 17

Smakprov Yrkeskandidatens mångfald

vilja ha det. När jag borstar hennes tänder försöker jag att inte borsta för hårt eller för löst, men måste visa med kroppsspråket ofta att hon ska gapa mer så jag når alla tänder. I flera av inläggen finns beskrivningar där eleverna reflekterar över hur det skulle kännas att vara beroende av hjälp. En annan elev, Victor, beskri ver hur han använder de kunskaper han fått i den skolförlagda undervisningen när han nu ska pröva sina färdigheter i ett yrkessammanhang. Hans berättelse uttrycker att eleverna behöver lära sig vissa kunskaper i skolan innan de kan delta i arbetsplatsförlagt lärande, vilket bland andra Nina Kilbrink och Veronica Bjurulf (2013) samt Charlotte Wegener (2014) också har visat. Det var en dag då jag och min handledare var på väg in till en boende på morgonen som min handledare frågade mig om jag ville kolla blodsockret på den boende. Jag tänkte med en gång att det skulle få vara roligt att sätta kunskaperna på prov nu efter vi precis gått igenom detta i skolan. Vi kom in till den boende och förklarade att vi skulle ta ett kapillärblodprov och också varför (kolla blodsockerkurvan). Jag började med att sprita mina händer och sedan tog jag på handskar. Jag tog sedan fram det jag behövde ut ur skåpet och gick igenom stegen för hur jag skulle göra. Jag torkade sedan av brukarens finger med handdesinfektion och väntade en liten stund till det hade torkat. Jag sa till brukaren att jag skulle sticka och sedan stack jag, brukaren reagerade inte ens så det kändes bra. Jag torkade bort första droppen och sedan tog jag den andra droppen och blodsockret låg på en bra nivå. Jag bad brukaren trycka lite lätt med lite papper på fingret så det inte kommer någon droppe där det inte ska vara. Man var självklart lite nervös, lite också för att man har en handledare som bedömer men det gick bra och jag blev nöjd! Det är tydligt att Victor vill göra sin beskrivning så noga som möjligt och tänker igenom varje steg i momentet. När han får återge händelsen i sin helhet skapas en möjlighet till reflektion över de olika yrkesspecifika momenten. Eleverna visar i dialogen att de reagerar på vissa beteenden och uttalanden bland personalen. I flera av inläggen väljer eleverna att frångå reflektion genom digital dialog 117


Smakprov Yrkeskandidatens mångfald
To see the actual publication please follow the link above