Page 12

Smakprov / Språk & kommunikation

som står i hallen. Hon arbetar gärna med poesi i förskolan. – Det är viktigt att de får möta många olika sorters texter, säger hon. En övning brukar gå till så att hon ber barnen berätta vad de ser, hör och känner kring något – det kan vara vad som helst, lego eller en fruktstund i skogen och så skriver hon ner, kort på varsin rad, vad de sagt. I dag ska de läsa några dikter utomhus och kanske skapa en ny. YZZbWVgcZcheg^c\Zgji på gården i solljuset, över det nyvakna gulbruna gräset, mot en liten dunge med träd och stenar som kallas Paradiset. Anna Thoresson går efter med en korg på armen med några sittunderlag och diktböcker. Framme i dungen samlas de och slår sig ner i en halvcirkel. Anna Thoresson börjar prata. – Vi har områdesarbete, vad jobbar vi med? frågar hon. Barnen räcker upp handen, de minns att de skrivit dikter om rymden, stjärnor och planeter veckan innan. – En dikt om månen, den var lite halv och lite mer, säger Viola. – Ska jag läsa den? frågar Anna Thoresson. – Ja! Förskolläraren läser sakta och betonar orden, visar på rytmen rad för rad. 68 SAGOR


Smakprov / Språk & kommunikation
To see the actual publication please follow the link above