Vägen till en skärmklok förskola ...
Att vara ledare i förskolan av Erika Kyrk Seger och Katinka Vikingsen

Att vara ledare i förskolan av Erika Kyrk Seger och Katinka Vikingsen

Förhandsboka nu: En bok som växer med ditt ledarskap

Det här är en unik ledarskapsbok - den enda i sitt slag - för dig som antagit den spännande uppgiften att leda andra inom förskolan. Det är en bok som ger dig kunskap och verktyg men också utmanande uppgifter. Utifrån nyckelorden hållbarhet och självreflektion så hoppas vi att det här är en bok som du kommer att leva med länge!

Författarna Erika Kyrk Seger och Katinka Vikingsen har lång erfarenhet av förskoleutveckling och ledarskap. Båda har arbetat som mellanledare och chefer – nu har de skapat boken som de själva hade önskat sig i sin ledarskapsutveckling.  Läs mer om Att vara ledare i förskolan - hållbarhet och självreflektion här>>

Språkrika utemiljöer i förskolan av Moa Bäversten och Emilia Larsson Samoladas

Språkrika utemiljöer i förskolan av Moa Bäversten och Emilia Larsson Samoladas

Kommer i maj: Språkrika utemiljöer

Förskolan är en viktig arena för språkutveckling. Men hur planerar vi för en språkrik undervisning och lärmiljö ute?  I den här boken delar språkmotorerna Moa Bäversten och Emilia Larsson Samoladas med sig av lekfulla, kreativa idéer och konkreta exempel på hur vi under utevistelsen kan kombinera skapande, rörelse och språkande på ett härligt och hållbart sätt. Uppföljaren till Språkrika lärmiljöer för förskolans yngsta är här! 

Läs mer och förhandsboka Språkrika utemiljöer i förskolan>>
Beställ författarnas första bok, Språkrika lärmiljöer för förskolans yngsta här>>

Att lära av andra och lära tillsammans är både kul och hållbart

Att använda boken som bas för individuell kompetensutveckling är sedan länge både uppskattat, kostnadseffektivt och hållbart ur ett lärande- och förbättringsperspektiv. Men varför inte maximera effekten genom att läsa och reflektera tillsammans?

När vi lär, inspireras, tänker och reflekterar tillsammans - det är då vi framkallar den där extra kraften och energin i förbättringsarbetet. 

Att svara på frågor kräver att vi tänker och vi måste tänka för att lära oss. Därför är bokcirkeln genialisk. Läs mer bokcirklar här, ladda ner reflektionsfrågor och kom igång!>>

Förskolans systematiska kvalitetsarbete - en antologi

Förskolans systematiska kvalitetsarbete - en antologi

Hur gör vi och hur gör andra?

Praktiknära, teoretiskt och forskningsbaserat.

Äntligen möts forskning och praktik kring det systematiska kvalitetsarbetet - och det utifrån olika perspektiv och yrkesroller. Erika Wallin har samlat förskollärare, utvecklingsledare, kvalitetschefer, rektorer, forskare och en filosof för att ge oss en bred bild av såväl utmaningar som möjligheter i kvalitetsarbetet.

⭐⭐⭐⭐⭐ Betyg: 5 - Briljant!

Boken heter Förskolans systematiska kvalitetsarbete - utmaningar och möjligheter. Läs ett smakprov!

Det hållbara arbetslaget. Samspel och självledarskap i förskolan. Av Camilla Vahlberg

Det hållbara arbetslaget. Samspel och självledarskap i förskolan. Av Camilla Vahlberg

Samspel och självledarskap i förskolan

Samarbete är inte en självklarhet och kräver både vilja, engagemang och tid...

Stress, personalbrist och personalrörlighet - det är problem som många förskolor brottas med. Risken är stor att detta påverkar arbetsglädjen. Så vad kan vi göra åt problemen? 

Hälsocoachen, med bred erfarenhet från förskolan, Camilla Vahlberg, har med ambitionen att öka arbetsglädje samlat konkreta redskap som möjliggör både utveckling av hälsa och kvalitet i professionsutövandet hos arbetslag, team och individ på förskolan. Nyckelorden är samspelskompetens och självledarskap. Läs mer om boken Det hållbara arbetslaget här >>

Förändringsprocesser i förskolan av Therés Åkerblom och Maria Elbrand

Förändringsprocesser i förskolan av Therés Åkerblom och Maria Elbrand

Hållbara förändringsprocesser äger vi tillsammans

Engagerande och lätt att tillgodogöra sig.

 Vad är det för mekanismer som styr när vi ska driva ett förändringsarbete? Vad är det för tankar som råder – vilka processer är det som sätts igång i ett förändringsarbete och hur blir alla delaktiga? Kärnan ligger just i att driva förändringsprocesserna tillsammans. Att kontinuerligt utveckla både sig själv och verksamheten är en självklarhet för de flesta. Men det är en konst att göra det tillsammans så att alla känner sig delaktiga, engagerade och tar ansvar för förändringsprocessen. Rektorn Therés Åkerblom och förskolläraren Maria Elbrand bjuder på praktiska exempel och egna reflektioner.

⭐⭐⭐⭐ Betyg: 4 - Mycket bra!

En bok full med energi, exempel och reflektioner som du inte vill missa. Lär mer om Förändringsprocesser i förskolan här!>>