Hur undervisar du om hedersförtryck?
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i årskurs 4-9. Klassrumsnära exempel

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i årskurs 4-9. Klassrumsnära exempel

Arbetar du i ett språkligt heterogent klassrum?

Det språkligt heterogena klassrummet ställer särskilda krav på undervisningen för att språket ska bli en möjlighet och inte ett hinder i kunskapsutvecklingen. Och i årskurs 4 - 9 ökar kraven på elevernas förmåga att läsa, skriva, samtala och reflektera. Lärandet blir mer och mer komplext. Därför har vi samlat forskare och yrkesaktiva lärare för att få deras bästa konkreta exempel på hur vi kan utveckla den språk- och kunskapsutvecklande undervisningen i klassrummet. Du får samarbetsövningar reflektionsövningar, samtalsövningar och läs- och skrivövningar. Dessutom får du möjlighet att fördjupa dig i hur du får balans och likvärdighet i ditt bedömnings- och återkopplingsarbete och användbar kunskap om kollaborativ undervisningsutveckling.

Arbetar du som lärare i årskurs 4-9 så är det här en bok som du kommer ha nytta av. Den är full av klassrumsnära exempel. Läs mer och boka ditt exemplar av Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i årskurs 4-9>>

Hedersförtryck av Påhl Ruin

Hedersförtryck av Påhl Ruin

Ny bok om hedersförtryck och hur vi kan arbeta för att motverka det

"En tom stol i klassrummet efter lovet – utan någon ordentlig förklaring till varför eleven inte kommer tillbaka. Allt fler skolor har upplevt det. Ibland får man aldrig reda på den verkliga orsaken, ibland blir det klarlagt att barnet förts tillbaka till föräldrarnas gamla hemland. Vanliga orsaker är tvångsgiftermål, könsstympning och i killars fall vad man skulle kunna kalla uppfostringsresor. Vad kan göras för att minska antalet bortföranden? "

Påhl Ruin har arbetat som journalist sedan 1988 inom ett brett spektrum av samhällsfrågor, på senare tid med särskilt fokus på skola, utbildning och integration. Nu är han aktuell med boken Hedersförtryck - så kan skolan motverka det. Den hoppfull bok som pekar på arbetssätt som fungerar.

Unna dig en bra start på 2024 med en hoppfull bok!

I en tid där vi har så mycket att oroa oss över behövs den här positiva och hoppfulla boken. Det är Maria Wiman som tagit sig an utmaningen att skriva om hur vi med små medel kan knåda in hanterbarhet, begriplighet och meningsfullhet i våra elevers vardag och i undervisningen. Det är en bok om motivation, om struktur och det varma ledarskapet. Men det är också en bok om hur du som lärare ska orka i ett yrke som alltid kräver mer av dig. 

Köp den i julklapp till dig själv... eller någon du bryr dig om. Du kan ladda ner ett presentkort i samband med ditt bokköp när du vill ge boken som gåva. Läs mer om boken och beställ den här>>

Barnspråksforskarens bästa råd!

Barnspråksforskaren Ann Nordberg som är verksam på Göteborgs universitet, är aktuell med en ny viktig, kortfattad och lättläst bok som är skriven för att ge dina språkliga möten med barn ännu mer kraft och energi. Boken visar enkla och tydliga arbetssätt som vi utifrån forskning vet fungerar språkutvecklande. 

Boken vänder sig till dig som arbetar med barn i åldern 0-9 år.

Läs mer här: Språkutveckling på gång!>>

Att lära av andra och lära tillsammans är både kul och hållbart

Att använda boken som bas för individuell kompetensutveckling är sedan länge både uppskattat, kostnadseffektivt och hållbart ur ett lärande- och förbättringsperspektiv. Men varför inte maximera effekten genom att läsa och reflektera tillsammans?

När vi lär, inspireras, tänker och reflekterar tillsammans - det är då vi framkallar den där extra kraften och energin i förbättringsarbetet. 

Att svara på frågor kräver att vi tänker och vi måste tänka för att lära oss. Därför är bokcirkeln genialisk. Varför inte starta en bokcirkel när ni läser  Språkutveckling på gång? En bok för alla som arbetar med barn i åldern 0-9 år.

Lek, lärande och undervisning är beroende av varandra

Det här är en bok om både lek och undervisning. Den har dessutom fått högsta betyg av BTJ, dvs 5 - Briljant så den är mycket läsvärd.

Vi har inte sällan både känslor och värderingar kring det här med risker. Men elever behöver testa sina förmågor för att förstå vad de kan och vad de behöver lära sig och öva på. Att ta en risk kan vara att utvecklas.

I boken utforskar Suzanne Axelsson lek, risk och undervisning utifrån olika perspektiv. Hon presenterar vad forskningen säger om riskfylld lek och undervisning och hur det ser ut i olika kulturer och länder. Läs mer och köp boken här >>