Arbetar du i ett språkligt heterogent klassrum?
Det språkligt heterogena klassrummet ställer särskilda krav på undervisningen för att språket ska bli en möjlighet och inte ett hinder i kunskapsutvecklingen. Och i årskurs 4 - 9 ökar kraven på elevernas förmåga att läsa, skriva, samtala och reflektera. Lärandet blir mer och mer komplext. Därför har vi samlat forskare och yrkesaktiva lärare för att få deras bästa konkreta exempel på hur vi kan utveckla den språk- och kunskapsutvecklande undervisningen i klassrummet. Du får samarbetsövningar reflektionsövningar, samtalsövningar och läs- och skrivövningar. Dessutom får du möjlighet att fördjupa dig i hur du får balans och likvärdighet i ditt bedömnings- och återkopplingsarbete och användbar kunskap om kollaborativ undervisningsutveckling.
Arbetar du som lärare i årskurs 4-9 så är det här en bok som du kommer ha nytta av. Den är full av klassrumsnära exempel. Läs mer och boka ditt exemplar av Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i årskurs 4-9>>