marie_eriksson

Marie Eriksson

Namn: Marie Eriksson
Familj: Man och tre barn
Bor: Landvetter
Utbildning: Förskollärarutbildning vid Göteborgs universitet, gick ut 1996
Oanad talang: Dansa bugg

Jag skriver på post it-lappar

– Att skriva är min bästa fortbildning och inspirerar mitt pedagogiska arbete, säger Marie Eriksson, förskollärare på Svejserdalens förskola i Mölndal. 

Hur kom det sig att du att började skriva din första bok?
– Jag hade gått och grunnat och skissat på det i många år, eftersom jag tycker att vi på Svejserdalens förskola hittat pedagogiska metoder som vi verkligen är nöjda med.
Starten blev att jag började skriva barnboksrecensioner för tidningen Förskolan. På så sätt upprättades kontakt med Lärarförbundets förlag och jag fick kontrakt på min första bok.

Var du van att skriva sedan tidigare?
– Jag har alltid tyckt om att skriva, men har inte gjort det så mycket i min profession. Lite träning fick jag förstås när jag började skriva recensioner.

Hur hittar du tiden att skriva?
– När jag skrev min första bok använde jag alla luckor i tillvaron jag kunde hitta. Jag var föräldraledig med mitt första barn då, och var så otroligt sugen på att skriva att jag passade på närhelst tillfälle gavs. Eftersom jag är en morgonmänniska, och har mest inspiration då, blev det oftast mellan fem och sju på morgonen och under min dotters middagsvila.

– Nu är jag trebarnsmor och tar periodvis tjänstledigt från förskollärarjobbet en dag i veckan. Men idéerna kommer ju inte just på fredagar, utan allt eftersom. Då skriver jag snabbt ner dem på post-it-lappar och samlar på hög inför skrivardagen. Vid ett par tillfällen har jag också tagit ledigt några extra dagar i följd för att kunna gå på djupet med skrivandet.

Hur går du tillväga rent metodiskt?
– Med första boken spottade jag bara ur mig allt eftersom idéerna kom. Jag funderade på olika kapitel, samtidigt som jag promenerade med vagnen eller fixade hemma. När jag väl satte mig vid datorn rann det bara ur mig.

– Nu när jag har lite mer omkring mig blir det lite mer stötvis och jag får ibland invänta inspirationen. Men tack vare att jag hela tiden antecknar nya idéer har jag nästan alltid något att göra när skrivardagen kommer.

– Jag petar inte alls i text och stavning då utan låter det bara bli som det blir. Med hjälp av förlagets redaktör rättar jag sedan, redigerar och möblerar runt i texterna. Ganska tidigt i processen gör jag också en ungefärlig ordning på vilka kapitel jag ska ha och hur de ska ligga. Den ordningen brukar ändras sedan allt eftersom.

Vad har det inneburit för dig i din yrkesroll?
– Skrivandet har ökat min medvetenhet och jag ser det som min bästa fortbildning! Fortbildning i form av att jag tar del av annan litteratur, men lika mycket att jag får sätta ord på mina tankar och min kunskap som gör att jag kommer vidare, får syn på mig själv och utvecklas. Mitt pedagogiska arbete ger inspiration till fortsatt skrivande, och skrivandet ger inspiration att utveckla det pedagogiska arbetet.

Hur har dina arbetskamrater reagerat?
– De har varit positiva och jag har fått mycket peppning. Jag får även pepp och stöd från mina chefer.

Vad har du för planer för kommande böcker?
– Nu håller jag precis på att avsluta boken Musik i sagans värld och ligger i startgroparna med nästa bok som har arbetsnamnet Matematik och naturvetenskap i sagans värld.