Katja Hvenmark-Nilsson

Katja Hvenmark-Nilsson

Namn: Katja Hvenmark-Nilsson
Bor: Centrala Göteborg
Utbildning: Studier i litteraturvetenskap, genusvetenskap och internationell dramakommunikation, därefter lärarutbildning vid Linköpings universitet.
Examensår: 2010
Arbetar: En gymnasieskola i Göteborgsregionen
Fritidsintressen: Sång, dans och teater
Tre ord om dig själv: Spontan, reflekterande och wow!

”Jag skrev boken jag själv velat läsa”

– Jag har skrivit boken jag själv gärna hade läst, innan jag gick ut i arbetslivet som gymnasielärare för två och ett halvt år sedan, säger hon.

Strax före skolavslutningen satt Katja Hvenmark-Nilsson i solen, drack kaffe och pratade med en kollega om vad de skulle hitta på under den stundande ledigheten. ”Sån’t som man aldrig hinner … kanske skriva en bok?” sa hon. ”Gör det, skriv en bok om hur det är att vara nyutexaminerad lärare”, sa kollegan. Och det gjorde hon. Hon skrev en bok om små och stora situationer och dilemman en nyutexaminerad lärare kanske inte alltid förutser.
– Boken är skriven mot bakgrund av ”tänk om jag hade vetat det här, tänk om jag hade funderat kring det här, tänk om jag hade varit förberedd på det här … vilket försprång jag hade haft!” säger Katja Hvenmark-Nilsson.

Varför kallar du det balanskonster?
– Det finns alltid ett ”å ena sidan” och ”å andra sidan” kopplat till dem. Man ska hjälpa, men lära till självständighet. Man ska anpassa sig efter gruppen, men inte på bekostnad av sig själv. Man ska styra, men inte köra över. Det gäller att hålla balansen på alla fronter samtidigt – och det är en svår konst.

Kan du ge några exempel som tas upp i boken?
– Konsten att säga det man menar, konsten att vara den man vill i klassrummet, konsten att hantera tiden … Sammanlagt tar jag upp arton olika balanskonster. När väl de första raderna var författade insåg jag att det fanns mycket att säga. Det blev ett kapitel, och så ett till och ett till, för till en början tillät jag mig att skriva allt jag hade tänkt i korta temaavsnitt utan censur. Den kreativa processen måste få vara sådan, först får allt vara med och sedan, när man börjar förstå sitt eget tema och vart man egentligen är på väg, så tar man bort allt som inte hör dit.

Vad drev dig att ägna sommarlovet åt att skriva?
– Jag blev själv så intresserad av det som hamnade på papperet. Det kändes utvecklande att sätta ord på tankar och problematisera kring situationer som uppstått. Under terminerna händer det så mycket i klassrum och korridorer, både ovanligt och vardagligt. Man har knappast tid att bearbeta allt för man måste hela tiden tänka framåt. När det är lov hinner man processa. Med facit i hand syns mönstren tydligare.

När manuset var klart skickade Katja Hvenmark-Nilsson det till ett antal vänner för att få feedback och nya perspektiv på texten.

– Jag höll andan medan de läste, det var ju ett viktigt test för att se om texten höll även för andras kritiska blickar. Om den förmedlade det jag ville så pass tydligt att både lärare och andra förstod och blev intresserade av innehållet. Responsen var genomgående positiv.

– Många sa att den fick dem att tänka till, och det är precis det som är syftet. Alla lärare har sin personliga undervisningsstil och boken är inte tänkt som en pekpinne, utan ett diskussionsmaterial grundat på praktiska och verklighetsbaserade exempel.

Vem ser du framför dig som läsare?
– Boken är tänkt som en inspiration för nya lärare och är fylld med tips som de kan ta till sig, om de vill. Jag tror också att den kan vara aktuell för lärare som ska fungera som mentorer för nyexaminerade. Men även skolengagerade samhällsdebattörer, föräldrar till skolbarn och andra som vill förstå samtidens skola kan ha behållning av den.

Varför valde du Lärarförlaget?
– Jag hade ett par att välja mellan, men valde Lärarförlaget för att det har störst läsekrets av dem som ville ge ut boken. Det har varit en spännande resa och de har varit smidiga att samarbeta med. Jag har fått en fantastisk illustratör, en grym formgivare och värdefull, konstruktiv feedback.

Vad hoppas du på nu?
– För det första att många vill läsa boken, för det andra att de som läser den känner sig inspirerade och tipsade av den. Jag hoppas också bli inbjuden att föreläsa om boken på lärar- och mentorsutbildningar och andra forum där skolan diskuteras. Tidigare i höstas föreläste jag för lärarstudenter som gjorde sin VFU på skolor i min kommun. Det var kul, spännande och interaktivt, med många engagerade och intressanta diskussioner. Alla som var där ville få tag på boken efteråt också, så jag ska höra av mig till dem nu när den äntligen kommer ut!

E-post
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Ta del av erbjudanden och nyheter i mejlen