Pojken med extra allt - hur lärare kan möta adhd och autism

Pojken med extra allt - hur lärare kan möta adhd och autism

Alexander Skytte - konferensaktuell i vår

I vår har du chansen att få se och lyssna till författare Alexander Skytte live. Alexander är en av föreläsarna på konferensen NPF-anpassad lärmiljö. Lite kort om hans föreläsning:

På båda sidor om diagnosen – hur lärare kan möta adhd och autism

  • Perspektiv på en skolgång från ett barn med adhd och autism
  • NPF-säkrat förhållningssätt: tydlighet, förutsägbarhet och anpassningar
  • Vad innebär ett inkluderande lärarledarskap?

Har du ännu inte läst hans bok så kan du beställa Pojken med extra allt här>>

Arbetet med teman ökar självförtroendet

Marsvinstema, simtema, brandkårstema och arabisk dans-tema… allt är möjligt!

Barnens egna teman” är ett arbetssätt som tagits fram av Elisabeth Wiersma Larsson och hennes kollegor på Bikupans förskola i Sollentuna. Det är också titeln på hennes bok. Och Elisabeth försäkrar att den här typen av temaarbete passar lika bra i förskoleklass och i grundskolans första år. Det bästa, enligt henne, är att se hur barnens tilltro till sin egen förmåga växer.

– De mest magiska stunderna är då barnets stjärnögon tänds och jag känner att det växer. Barnet sträcker på sig, får en annan kroppshållning och en ny klang på rösten!