Nyhet för dig i förskoleklass!
Webbinar 31 augusti

Välkommen till webbinar med Nathalie Lindgren!

Onsdag den 31 augusti har du möjlighet att lyssna, lära och framför allt inspireras av förskoleklassläraren Nathalie Lindgren. Under webbinaret ställer vi tre frågor till henne:

  • Hur kan stationsarbete utformas för att förskoleklassens kartläggningar ska bli en del av den ordinarie undervisningen?
  • Hur kan resultaten av kartläggningarna användas för att anpassa och differentiera undervisningen?
  • Hur kan bildstöd användas för att förtydliga undervisningen?

Ta vara på tillfället och lär dig mer om det här spännande arbetssättet. Boken Stationsarbete för undervisning och kartläggning i förskoleklass släpps i augusti, men du kan förhandsboka den redan nu i vår webbshop!

Läs mer om webbinaret och anmäl dig här>>

Stationsarbete för undervisning och kartläggning av Nathalie Lindgren

Stationsarbete för undervisning och kartläggning av Nathalie Lindgren

Inspireras av Nathalie Lindgren och hennes stationsarbete

Många upplever den obligatoriska kartläggningen i förskoleklassen som en utmaning. Hur kan man förena den med en inspirerande undervisning?

I den här boken berättare Nathalie Lindgren om  hur hon med praktiska moment och konkreta tillvägagångssätt får stationsarbete, kartläggning, bildstöd och differentierad undervisning att bilda en helhet som främjar kunskapsutvecklingen.

Boken Stationsarbete för undervisning och kartläggning i förskoleklass släpps i augusti, men du kan förhandsboka den redan nu i vår webbshop!

Pojken med extra allt - hur lärare kan möta adhd och autism

Pojken med extra allt - hur lärare kan möta adhd och autism

"Det enda jag ville var att passa in. Så jag gjorde det jag kunde, jag bråkade."

En av våra mest populära böcker just nu är Alexander Skyttes Pojken med extra allt. Den handlar om honom själv och hans resa från liten pojk till vuxen lärare. Han vill med boken visa att en npf-problematik kan se olika ut i olika åldrar. Om man har en känslighet för vissa saker kommer den inte att gå över, den tar sig bara andra uttryck och blir kanske mindre synlig med åren. Vi behöver förstå att människor är olika och ha förmågan att se hela människan, inte bara se felaktiga beteenden som ska korrigeras. 

Undertiteln är - hur lärare kan möta adhd och autism. Mycket läsvärd!

Har du ännu inte läst hans bok så kan du beställa Pojken med extra allt här>>

Arbetet med teman ökar självförtroendet

Marsvinstema, simtema, brandkårstema och arabisk dans-tema… allt är möjligt!

Barnens egna teman” är ett arbetssätt som tagits fram av Elisabeth Wiersma Larsson och hennes kollegor på Bikupans förskola i Sollentuna. Det är också titeln på hennes bok. Och Elisabeth försäkrar att den här typen av temaarbete passar lika bra i förskoleklass och i grundskolans första år. Det bästa, enligt henne, är att se hur barnens tilltro till sin egen förmåga växer.

– De mest magiska stunderna är då barnets stjärnögon tänds och jag känner att det växer. Barnet sträcker på sig, får en annan kroppshållning och en ny klang på rösten!