Nyhet för dig i förskoleklass!

Vart är vi på väg? Vårt uppdrag förändras ...

För tolfte året i rad så arrangerar Lärarfortbildning  Rikskonferensen för lärare i förskoleklass. Första konferensen genomförs i Malmö den 25 november och därefter i Göteborg 2 december och Stockholm 9 december. Du som inte har möjlighet att delta på plats har givetvis möjlighet att vara med via länk. 

Det är ett innehållsrikt program på temat Lek och undervisning för lärande som håller livet ut. Konferensen leds av NPF-specialisterna Anna Morell och Jenny Karlsson och inleds av Annika Andreasson som frågar sig Vart är förskoleklassen på väg? Du kan läsa mer om Annika Andreassons analys av förändringarna för landets sexåringar här.>>

Anmäl dig till konferensen här >>

 

Helen Larsson: Det digiloga klassrummet

Tips om kostnadsfritt webbinar 9 november

Den 9 november kl 15.00-15.30 bjuder Lärarförlaget in till ett kostnadsfritt webbinar om det digiloga klassrummet. Vad betyder det egentligen? Lärarförlaget har bjudit in Helen Larsson, välkänd från instagramkontot Mitt digiloga klassrum, som ger ut sin första bok om det digiloga lärandet. Boken handlar om ett sätt att undervisa som ger alla elever möjligheten att få vara sitt unika jag.

Helen blev förra året andrapristagare i Guldäpplet och hennes bok heter Det digiloga klassrummet>>

Digilogt - en härlig mix av analogt och digitalt lärande. Anmäl dig till webbinaret här>>
Webbinaret vänder sig till lärare och rektorer i F-6 samt den anpassade grundskolans 1-10.

Stationsarbete för undervisning och kartläggning av Nathalie Lindgren

Stationsarbete för undervisning och kartläggning av Nathalie Lindgren

Inspireras av Nathalie Lindgren och hennes stationsarbete

Många upplever den obligatoriska kartläggningen i förskoleklassen som en utmaning. Hur kan man förena den med en inspirerande undervisning?

I den här boken berättare Nathalie Lindgren om  hur hon med praktiska moment och konkreta tillvägagångssätt får stationsarbete, kartläggning, bildstöd och differentierad undervisning att bilda en helhet som främjar kunskapsutvecklingen.

Läs mer om boken Stationsarbete för undervisning och kartläggning i förskoleklass>>

Pojken med extra allt - hur lärare kan möta adhd och autism

Pojken med extra allt - hur lärare kan möta adhd och autism

"Det enda jag ville var att passa in. Så jag gjorde det jag kunde, jag bråkade."

En av våra mest populära böcker just nu är Alexander Skyttes Pojken med extra allt. Den handlar om honom själv och hans resa från liten pojk till vuxen lärare. Han vill med boken visa att en npf-problematik kan se olika ut i olika åldrar. Om man har en känslighet för vissa saker kommer den inte att gå över, den tar sig bara andra uttryck och blir kanske mindre synlig med åren. Vi behöver förstå att människor är olika och ha förmågan att se hela människan, inte bara se felaktiga beteenden som ska korrigeras. 

Undertiteln är - hur lärare kan möta adhd och autism. Mycket läsvärd!

Har du ännu inte läst hans bok så kan du beställa Pojken med extra allt här>>

Arbetet med teman ökar självförtroendet

Marsvinstema, simtema, brandkårstema och arabisk dans-tema… allt är möjligt!

Barnens egna teman” är ett arbetssätt som tagits fram av Elisabeth Wiersma Larsson och hennes kollegor på Bikupans förskola i Sollentuna. Det är också titeln på hennes bok. Och Elisabeth försäkrar att den här typen av temaarbete passar lika bra i förskoleklass och i grundskolans första år. Det bästa, enligt henne, är att se hur barnens tilltro till sin egen förmåga växer.

– De mest magiska stunderna är då barnets stjärnögon tänds och jag känner att det växer. Barnet sträcker på sig, får en annan kroppshållning och en ny klang på rösten!