Vinterfesten

”Vi har pratat om fester. En fest det är när man firar saker. Då har man tända ljus. När man äter godsaker. Och russin. Sött och gott. Och challahbröd. Julafton. När man äter pepparkakor. Vegetarisk mat.”

Efter att ha öppnat paket efter paket i mångfaldskalendern och pratat om högtider, mat, firanden och ritualer ville barnen göra en alldeles egen fest. Här får du läsa om hur de, med pedagogernas stöd, planerade en fest för att fira vintern! En undervisning om demokrati och allas rätt att fira något blev så en undervisning genom demokrati, där en genuin förståelse och solidaritet fick växa fram hos barnen.

 

Här följer ett utdrag ut boken Vi gör olika - undervisning om mångfald och demokrati i förskolan. Författare är Aisha Lundgren Aslla och Franziska Forssander. Förskollärarna som fick Ulla-Britta Bruuns stipendium 2019.

Barnen planerar en egen fest

Begreppen delaktighet och inflytande är inte tydligt definierade i förskolans läroplan och kan förstås på lite olika sätt. En vanlig definition av begreppen är att delaktighet handlar om barnens möjligheter att vara aktiva deltagare i en aktivitet, medan inflytande är mer omfattande med innebörden att barnen får chansen att lägga till, utveckla och förändra något i förskolans verksamhet (Edberg, Gulbrandsen & Stendin, 2015). I arbetet med mångfaldskalendern hade barnen löpande fått vara delaktiga och till exempel styrt samtalen inom de olika fördjupningarna. Men i och med barnens önskan om en vinterfest uppstod även ett tillfälle att ge barnen ett reellt inflytande, det vill säga att ägna oss åt innehåll som barnen initierat.

Sagt och gjort. Vi bjöd in barnen till möten i flera mindre grupper i personalrummet. Detta signalerade ett visst allvar inför situationen och var ett sätt för oss att visa att vi tog deras förslag seriöst och ville hjälpa dem att genomföra det.

 

 

 

Att göra barns inflytande möjligt

Nyfikna och viktiga, eftersom de faktiskt fick utföra viktiga uppgifter, men också mycket måna om att sköta sig väl för att inte gå miste om detta speciella tillfälle, tågade våra åtta äldsta barn in i personalrummet. De slog sig ned och en förväntansfull tystnad spred sig. Först behövde vi konkretisera vad ett möte var, varför hade vi träffats och hur vi skulle göra. Med hjälp av frågorna vi förberett i förväg kunde de närvarande komma fram till att de ville både planera vinterfesten och bjuda in till den.

Barnen var mycket engagerade och hade många förslag och kommentarer:

”Vi ska prata och bestämma. Tillsammans. Vi vill fira en vinterfest har vi ju sagt. Den ska vara när det är kallt och kanske när det är snö. Vi ska bjuda på festmat, men den ska vara vit som vintern. Ris och grädde, äggvita går också bra för den är vit. Lök. Kanske fisk? Ja, ibland får vi vit fisk. Blomkål. Vi får nog prata med kocken. Vinterskuggan är också vit, den kan vi bjuda in. Och de andra avdelningarna på förskolan. Vi kan fira ute. Eller göra vitt inne. Alla som vill kan klä ut sig till vitt om de har kläder som är vita. Som snö och is? Vi kan göra snö och is, så blir det vitt inne. Jag önskar att vi dansar en vinterdans. En dans där många får vara med, ute som snöflingor.”

Barnen hade med andra ord många konkreta föreställningar om vad en vinterfest kunde vara. Med pedagogernas stöd förmådde barnen planera och komma överens om tema, utformning, dekoration, program och högtidsmat samt att fundera ut vem som behövde informeras om vad. Rätt avancerat tyckte vi!

Vuxna och barn hjälptes åt att föra minnesanteckningar eller ”protokoll” som barnen ville kalla det. De skrivna orden, som vi sedan laminerade, gav våra möten och allt som bestämdes på dessa ytterligare tyngd.

Dagarna innan festen skapade vi snökristaller och vinterstjärnor i papper som vi dekorerade förskolan med. Vi bakade vita kakor och gjorde silvriga strutar att packa kakorna i inför festen. Vi tillverkade silverdaler (pengar) som vi gav till alla barn så de kunde köpa sig en strut i den affär barnen planerade att sälja kakorna i. Vi frös in vatten och naturmaterial i gamla mjölkförpackningar så att de blev vackra rätblock av is som vi kunde hänga upp som dekoration. Och allt detta hade våra barn kommit på eller i varje fall initierat!

Vi gör olika - undervisning om mångfald och demokrati i förskolan

Detta är ett smakprov ur boken av Franziska Forssander och Aisha Lundgren Aslla. Båda mottagare av Ulla Britta Bruuns stipendium 2019.

Läs mer om Vi gör olika - undervisning om mångfald och demokrati här>>

Vi planerar en egen högtid

Vi ville stötta barnen utan att inkräkta på deras kreativa process och festplanering. Därför utgick vi från följande frågor:

  1. Vad vill vi planera?
  2. Varför?
  3. På vilket sätt ska detta ske?
  4. Vad är viktigt?
  5. Vad behöver vi tänka på?
  6. Hur ska vi göra och när?
  7. Vem ska vi bjuda in?
  8. Vem behöver få veta om det vi planerar?
  9. Hur ska vi komma överens?
  10. Hur ska vi minnas det vi bestämmer?
  11. Hur ska de som inte deltar i planeringsmötet få veta vad vi bestämmer?