Bonusmaterial från webbinariet den 31 augusti 2022

Fler frågor än vad som var möjligt att hinna besvara ställdes i vår chatt under webbinaret. Varsågod, här får du svaren skriftligt istället.

Hur ofta har ni stationsarbete, Nathalie?

Det varierar hur ofta vi har stationsarbete: I början av terminen kan det vara dagliga inslag av stationsarbete, men aldrig hela dagen. När vi börjar med kartläggningen gör vi ju det med hjälp av stationsarbete. Vi brukar ha ett eller två pass med kartläggning och stationsarbete/dag – men vi har också dagar då vi inte kartlägger. Under vårterminen har vi ofta stationer när vi inte jobbar i halvklass.

Vi kan också göra så att halva klassen har språklekar, medan de andra har stationer. Sedan byter man grupp.

Så om ni ser varierar det: minst två dagar i veckan (delar av dagen) och upp till fyra dagar i veckan (delar av dagen). I boken berättar jag mer om vårt upplägg kring stationsarbete.

 

Hur många förskollärare är ni i klassen och hur många grupper är lagom att göra?

Vi är två förskollärare och 25 elever i varje klass. Vi brukar dela gruppen i halvklass och dela in dem i grupper om 4 elever. Alltså blir det tre stationer i varje klassrum med 4 elever i varje station.

 

Hur lägger jag upp stationsarbete om man inte jobbar i halvklass?

Vi har även sex stationer igång samtidigt i ett och samma rum. Detta brukar vi dock inte börja med, utan när det är ett inarbetat arbetssätt. Om det är så att man bara har tillgång till ett klassrum kan halva gruppen vara ute och ha stationer och/eller något annat, medan den andra gruppen har stationer. Man får prova sig fram vad som känns bäst. Vi har också stationsarbete på våra utedagar.

 

 

Hur gör ni gruppindelningar ifall det är elever som inte går ihop och träts dagligen?

För oss är det oerhört viktigt att jobba ihop gruppen till en fungerande klass där alla kan vara tillsammans med alla. Man får prova sig fram med olika lekar i hel- och halvklass. Kanske att eleverna ska vara tillsammans i en lärarledd station och få positiva erfarenheter att vara tillsammans. Att jobba förebyggande är ofta mycket lättare än att göra något i efterhand. Utgå från deras intresse och skapa stationer som utmanar dem utifrån det. Det kan också vara så att man behöver be specialpedagog om hjälp, be dem komma och observera verksamheten så att de sedan kan berätta hur vi kan arbeta vidare.

 

 

Jobbar ni först med kartläggningsområdet innan ni kartlägger?

Nej det gör vi inte. Vi kartlägger först, för att se vilka kunskaper eleverna har. Sedan planerar vi vår undervisning efter det. Alla elever ska känna att de får den stöttning och de utmaningar som de behöver.

 

Hur gör man när en elev behöver vara bredvid en vuxen hela tiden? Jag kan inte sitta vid en lärarledd station.

Det är svårt att gå in på enskilda elever, då jag inte har all information, men jag tänker att man ofta har kollegor och att man kan hjälpas åt. Men om man är ensam är det viktigt att be om hjälp hos rektor/elevhälsan/specialpedagogen. Hur ser det ut i övriga sammanhang för eleven? I vilka situationer fungerar det bra för eleven? Det är många frågor som kräver att man tillsammans jobbar vidare.

Stationsarbete för undervisning och kartläggning i förskoleklass

Läs mer om Stationsarbete för undervisning och kartläggning i förskoleklass här>>

I Facebookgruppen Lärarfortbildning för lärare i förskoleklass hittar du rabattkoden som ger dig 20% på boken fram till 30 september. Ange den vid beställning i webbshoppen.

Samma kod gäller även för dig som vill gå kursen. (20% rabatt för webbinardeltagare och först till kvarn gäller då platserna är begränsade.)

 

 

Missa inte att gå in i våra Facebookgrupper för att hålla dig uppdaterad!

- Fortbildning för lärare i förskoleklass
- Undervisning i förskoleklass