Beskrivning
Se språket i ämnet – språk- och kunskapsutvecklande undervisning i högstadiet och gymnasiet
Hur kan en ämneslärare stötta språkligt, så att fler elever når målen? Vad behöver du veta om ämnesspråket? Lgr 11 visar att lärare behöver arbeta språk- och kunskapsutvecklande i alla ämnen – men vad innebär det i praktiken?
Ett förändrat arbetssätt handlar inte om att göra ämneslärare till språklärare. Men många lärare kan berätta om hur nya förhållningssätt och en ökad språklig medvetenhet har gett goda resultat – både för flerspråkiga elever och för elever med svenska som modersmål. I den här reportageboken delar lärare, skolledare, forskare och experter med sig av sin kunskap och erfarenhet.
Anna Kaya, lärare i svenska som andraspråk och medarbetare vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk, har skrivit bokens inledning.
Boken vänder sig till ämneslärare, speciallärare, specialpedagoger, skolledare och lärarstudenter. Exemplen visar undervisning i högstadiet och gymnasiet, men förhållningssätten är lika relevanta för andra årskurser och skolformer. En motsvarande bok för lägre åldrar, Kunskap, språk och identitet – att undervisa flerspråkiga elever i F–6, gavs ut våren 2013.
”Inspirerande och viktig läsning. Den här boken kan hjälpa lärare inom olika ämnen att se dels vad de kan göra själva och dels vilken nytta de kan ha av samarbete med modersmålslärare och SvA-lärare.”
Josefin Holmberg Blume, gymnasielärare i svenska och historia
Innehåll
Förord
Inledning: Språk är nyckeln till skolframgång (Anna Kaya)
Kommunen som gjorde en språkresa (Lena Vestlin)
Språkutvecklande satsning i Tierp
Med språket blir du en bättre lärare (Maria Lannvik Duregård)
Maaike Hajer, University of Applied Sciences i Utrecht samt Malmö högskola
Läraren som startade språkutvecklande skola (Filippa Mannerheim)
Språkutvecklande arbetssätt på Östra skolan i Malmö
Orden som gör skillnad för förståelsen (Annelie Drewsen)
Inger Lindberg, Stockholms universitet
Att tänka på somaliska och skriva på svenska (Lena Vestlin)
Tvåspråkig undervisning för nyanlända i Örebro
Bra studiehandledning bygger på samarbete (Tora Villanueva Gran)
Tamar Ucar, studiehandledare och modersmålslärare i Örebro
Tematisk studiehandledning för nyanlända (Lena Vestlin)
SPRI Bas i Örebro (gy)
Modersmål utomhus och på nätet (Karin Björkman)
Anna Anu Viik, lärare i finska
Han greppar språket och matematiken (Annelie Drewsen)
David Andersson, lärare i ma och sva i Värnamo (gy)
Matematik som kommunikativt redskap (Lena Vestlin)
Madeleine Löwing, Göteborgs universitet
Forskningscirkel utvecklade lärare på yrkesprogram (Tora Villanueva Gran)
Byggprogrammet på NSG, Malmö (gy)
Bedömning bortom språkfelen (Lena Vestlin)
Mikael Olofsson, Nationellt centrum för svenska som andraspråk, SU
Kan en knöpifikadil avslöja dyslexi? (Annelie Drewsen)
Ing-Marie Sandberg, Linnéuniversitetet
Skolbibliotekariens idéer blir verklighet (Lena Vestlin)
Cilla Dalén, Hjulsta
När bilden går utanför ramarna (Lena Vestlin)
Ämnesövergripande bildprojekt i Skärholmen
Rektorn som siktar högt (Lena Vestlin)
Lina Axelsson Kihlblom, Ronnaskolan i Södertälje