Kunskap, språk och identitet

215 kr

Läs ett smakprov

Lena Vestlin (red)

ISBN: 9789198084917 Kategorier: ,

Innehåll

Kunskap, språk och identitet – att undervisa flerspråkiga elever i F-6

 

”Uppslagen med text och talrika foton har en inspirerande layout med tips om mera material, lästips, bloggar och länkar.[…] Denna bok har mycket matnyttigt och inspirerande att ge för alla pedagoger och skolledare som möter elever med annat modersmål än svenska.”
Eeva-Stiina Sundén, BTJ-häftet 2013:12

”I denna nyanserade och lättillgängliga bok kan såväl arbetslag som enskilda pedagoger finna mycken inspiration och lärarstudenter kan få en inblick i hur erfarna pedagoger arbetar.”
Ulf Mårtensson.
  BTJ-häftet 2014:01

Hur kan skolan stötta, så att fler elever når målen? Lgr 11 visar att lärare behöver arbeta språk- och kunskapsutvecklande i alla ämnen, men hur gör man det i praktiken?

Att förändra sitt arbetssätt kräver kompetensutveckling och är inte gjort i en handvändning. Men många forskare och skolor kan berätta om förhållningssätt som fungerar och som även gynnar elever med svenska som modersmål.

I den här reportageboken delar lärare, skolledare, forskare och experter med sig av sin kunskap och erfarenhet. För att visa hur grunden kan läggas i de tidiga skolåren är de flesta exempel hämtade från åk F-6, men förhållningssätten är lika relevanta för andra årskurer och skolformer.

Anna Kaya, lärare i svenska som andraspråk och medarbetare vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk, har medverkat som rådgivare och skrivit bokens inledning.

Boken vänder sig till alla lärare, speciallärare, specialpedagoger, skolledare och lärarstudenter som möter flerspråkiga elever.

 

Förord

Inledning: Språk är nyckeln till skolframgång (Anna Kaya)

Annas bilder utvecklar begreppen (Lena Vestlin)
Bildsamtal med sex-sjuåringar i Gårdsten

De hittar språket med sin egen modell (Tova Villanueva Gran)
Modellklasser på Dammhagsskolan i Landskrona

Genrepedagogiken fångar upp eleverna (Karin Björkman)
Eija Kuyumcu, doktorand i tvåspråkighet, Stockholms universitet

Mallad matematik (Linus Hellerstedt)
Genrepedagogik på Husbygårdsskolan

Börja tidigt med NO-texter (Karin Björkman)
Annika Mindedal, Linköpings universitet

Vidgade perspektiv viktiga för elevens självbild (Lena Vestlin)
René León Rosales, Mångkulturellt centrum

Dialogmöten och samarbetsläxor engagerade föräldrarna (Lena Vestlin)
Föräldrasamverkansprojekt på Hovsjöskolan, Södertälje

Landningar ska ge barnen bästa möjliga start (Annika Claesdotter)
Lillemor Eriksson, lärare och samordnare i Sandviken (om nyanlända)

Pedagogisk kartläggning fångar upp förmågor (Lena Vestlin)
Kartläggning av nyanlända i Linköping

Modersmål på distans (Annika Claesdotter)
Nätbaserad modersmålsundervisning i Ljusdal

Bedömning för lärande på flera plan (Lena Vestlin)
Lena Sjöqvist, Nationellt centrum för svenska som andraspråk

Ett steg i taget (Tora Villanueva Gran)
Processbarhetsteorin, Gisela Håkansson/Anna Flyman Mattsson, Lunds universitet

Inkluderande språkutveckling visar vägen (Lena Vestlin)
Långsiktigt språkutvecklingsarbete på Sveaskolan i Örebro

Kommunen som satsar på språkutveckling (Lena Vestlin)
Linköpings breda fortbildningssatsning för tjänstemän, skolledare och lärare

Prata först och läsa sedan (Helene Lumholdt)
Läsning på Tunaskolan i Botkyrka

Bloggar ger eleverna makt över språket (Tora Villanueva Gran)
Digitala verktyg, Gunnesboskolan i Lund

Information

Vikt 0.30 kg
Bokbindning

Mjuka pärmar

Sidor

160

Utgivning

6 mars 2013

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Ta del av erbjudanden och nyheter i mejlen
SkickaTEXT
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Ta del av erbjudanden och nyheter i mejlen