De yngsta barnen och undervisningen

278 kr

Läs ett smakprov

Lena Edlund, 2020

Artikelnr: 9789188149480 Kategori: Taggar: , ,

Beskrivning

De yngsta barnen och undervisningen

I arbetet med förskolans yngsta barn går lek och allvar hand i hand. Nyckeln för att arbeta med undervisning är att hela tiden vara ”här och nu”, nyfiken och lyhörd för vad barnen riktar sin uppmärksamhet mot.

I boken ger Lena Edlund exempel på hur pedagoger kan tillvarata de yngsta barnens lärstrategier och kroppsliga, estetiska uttryckssätt för att bygga in rörelse, lekfullhet och närvaro i undervisningen.

Hon visar hur miljöer för de yngsta kan utformas och hur man kan arbeta mot läroplanens mål redan första dagen av introduktionen. Hon tar också upp vikten av förskollärares ansvar och ledarskap för att alla barn ska få samma förutsättningar.

Lena Edlund är pedagogisk utvecklare. Hon har arbetat som förskollärare, pedagogisk handledare, fortbildare och förskolechef. Hennes första bok De yngsta barnen och läroplanen kom 2016 (reviderad 2019).

INNEHÅLL

Förord
Inledning

Kapitel 1
Första mötet med barnen

Kapitel 2
Den första undervisningen

Kapitel
Kroppsliga och estetiska uttryck

Kapitel 4
Undervisning i omsorg och rutiner

Kapitel 5
Samlingar med de yngsta barnen

Kapitel 6
Följ upp och fördjupa undervisningen

Kapitel 7
Flexibla rutiner skapar mer tid

Kapitel 8
Miljöer och material för de yngsta

Kapitel 9
Förskollärares ansvar för undervisning

Kapitel 10
Eget ansvar för att utvecklas
Några ord på vägen
Referenser

Mer information

Vikt 0.306 kg
Bokbindning

Mjuka pärmar

Sidor

152

Recension BTJ

BTJ-logga, Bibliotekstjänst.

Edlund, Lena
De yngsta barnen och undervisningen
Publiceras i BTJ-häftet nr 12, 2020.
Lektör Ulf Malmqvist

Recension
Lena Edlund är pedagogisk utvecklare och har tidigare skrivit boken De yngsta barnen och läroplanen (andra uppl. 2019). De yngsta barnen och undervisningen utvecklar tankarna från den förra boken men riktar nu fokus mot pedagogerna. Hur kan vi undervisa de allra yngsta i förskolan och på vilka sätt låter sig detta göras?

Författaren talar ur egen erfarenhet och använder gärna ett ”vi” när hon skriver om pedagoger i förskolan. Hon betonar förskollärarens ansvar och ledarskap. Det kollegiala tilltalet sätter sin prägel på boken på ett mycket positivt sätt och ger tyngd åt den beprövade erfarenheten. Lena Edlund återkommer till att nyckeln för att undervisa de yngsta barnen är att vara närvarande i stunden, att befinna sig i ett ”här och nu”. Boken är rikt illustrerad, rymmer många exempel ur verksamheterna samt infällda rutor med praktiska tips. En lista över referenser avslutar.

Helhetsbetyg: 4.

Du gillar kanske också…

E-post
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Ta del av erbjudanden och nyheter i mejlen